1.Support: "Kundsupporten. Kan jag hjälpa till?"
Kund: "Ok, hej, öhm... Den här djäkla maskinen som jag köpte av er lyder inte mina röstkommandon!"
Support: "Hur menar ni nu?"
Kund: "Ja, datorn går inte igång då jag säger det i mikrofonen."
Support: "Men... ni måste sätta på datorn genom att trycka på knappen först för att sedan kunna använda mikrofonen."
Kund: Va!? Så du menar att efter jag har lagt ut 18.000 kronor så måste jag göra saker manuellt?"
Support: "Ja, det stämmer."
Kund: "Fa-a-an också! Jag visste det! Jag skulle ha lyssnat på min väns råd och köpt datorn från en annan firma..."
2.Kund: (Vars tioöring plötsligt trillar ner.) "Aha! Så du menar att jag måste ha ett modem och en dator för att komma ut på Internet?"
3.En dag ringde en kund till supporten som berättade att hans bärbara datorn pep varje hel timme, oavsett om han hade den på eller av. Han hade blivit så frustrerad att han dragit ur strömsladden och tagit bort batteriet - men datorn pep ändå varje timme!
Efter några meningslösa felsökningar sa supporten att han skulle ringa tillbaka efter att ha funderat lite mer. Då han ringde upp igen berättade kunden att han hade hittat problemet. Hans klocka stod på hans skrivbord och det var den som hade pipit hela tiden - inte datorn.
4.En dam ringde till supporten och berättade att hon hade problem med sitt modem. Hon hade problem med att koppla det till datorn.
Supporten frågade då om modemet var internet eller externt. Svaret som kom var glasklart:
"Det är klart att det är internet, det är ju inomhus."
5.Varje gång mormor kopplade upp sig mot America Online så berättade datorn att hon hade ny post. Mormor lämnade sålunda skrivbordet för att se efter på hallgolvet om det hade kommit någon post... vilket det inte hade gjort. Konstigt, va?
6.Support: "Tele2 Support, Markus."
Kund: (tystnad)
Support: "Hallå? Tele2 här."
Kund: "Nej, då har du kommit fel."
(klick)
7.Support: "Har du kommit ut till DOS-prompten?"
Kund (efter lång tystnad): "Jag har ingen sån... Kan du faxa en till mig?"
8.Support: "Hur länge sedan var det du köpte modemet?"
Kund: "Det var för ett tag sen."
Support: "Kan du precisera det lite mer?"
Kund: "Jaaa... det var för ganska precis ett tag sen!"
9.En kund ringer in till AGFAs support för scanners. Han hade just köpt en ny scanner som AGFA tillverkat och han var verkligen inte nöjd med produkten:
"Jag är verkligen missnöjd. Min förra scanner kunde jag scanna i 16,7 miljoner färger, men med eran kan jag bara scanna tre!"
"Tre...?" säger supporten förvånat.
"Ja, röd, grön och blå!"
10.En kund ringde in och undrade hur vi kunde annonsera med texten "Internet för alla" när modemet kostade 28.800 kronor vilket denne INTE tyckte var billigt.
11.En annan kund kom upp till företaget och inhandlade ett 28.8 modem, skall precis gå, men vänder sig om och frågar; "Behöver jag en PC till detta?"
12.En användare på Södra Stockholms Sjukvårds Område (SSO), Psykiatrin, ringer in och frågar undrande:
"Jag har slut på mappar till min dator. Är det hos er man beställer nya?"
13.Kund: "Hallå, är detta supporten?"
Support: "Ja, det är det. Kan jag hjälpa till?"
Kund: "Kopphållaren i min PC är sönder, och garantin gäller fortfarande. Hur ska jag göra för att fixa det?"
Support: "F'låt, men sa ni kopphållare?"
Kund: "Ja, den sitter på framsidan på min dator."
Support: "Ursäkta om jag lite konfunderad för det är precis vad jag är. Fick du denna sak som reklam på en mässa? Hur fick du den här kopphållaren? Finns det något företagsmärke på den?"
Kund: "Den följde med datorn. Jag vet inget om någon mässa. Det enda som står på den är 4X."
Vid denna tidpunkt var supporten tvungen att trycka in sekretessknappen på telefonen för han kunde inte stå ut längre. Kunden hade använt CD-ROMens skida som kopphållare och nu hade han haft sönder den.
14.ASTs tekniska support hade en kund som ringde in och klagade över att hennes datormus var svår att kontrollera med dammskyddet på.
Det visade sig att dammskyddet var den plastpåse som musen kom inpackad i.
15.Compaqs support kan stoltsera med kunden som ringde in och klagade på att datorn inte kunde läsa ordbehandlingsfilerna han hade på sina gamla disketter.
Efter att ha felsökt förgäves på punkterna magneter och värme, kom det fram att kunden hade fäst etiketter på disketterna och sedan rullat dem in i skrivmaskinen för att skriva etiketterna.
16.En supporttekniker hos Dell uppmanade sin kund att sätta in den felande floppydisketten i diskettenheten och sedan stänga dörren (den lilla säkerhetsspärren som finns på drivarna för floppydisketterna).
Kunden bad då supporterkillen att vänta och hördes sedan lägga luren ifrån sig, resa sig upp och gå över rummet för att stänga dörren till sitt rum.
17.En annan Dellkund ringde in för att klaga på att han inte kunde faxa någonting.
Efter fyrtio minuters felsökning upptäckte supporten att kunden försökt faxa ett pappersark genom att hålla det framför skärmen och upprepat trycka på 'sänd-knappen'.
18.Ännu en Dellkund ringde in för att klaga på att hans tangentbord inte fungerade längre. Han hade rengjort det genom att fylla sitt badkar med tvål och vatten och sedan sänkt ner tangentbordet i vattnet i en hel dag. Som om det inte var nog så hade han fortsatt med att ta bort alla tangenter och tvätta dem individuellt.
19.En vred kund ringde till Dell Support och meddelade att hon inte kunde få sin nya Delldator att fungera. Efter att ha försäkrat supportern om att alla sladdar var i frågade supporten vad som hände då hon tryckte på datorns power-knapp.
"Jag tryckte och tryckte på den här fotpedalen, men inget händer."
Fotpedalen visade sig vara datormusen.
20.En annan kund ringde Compaqs support och berättade att hennes splitternya dator inte ville fungera. Hon sa att hon hade packat upp datorn, anslutit den till väggkontakten och sedan väntat i tjugo minuter för att något skulle hända. Då hon frågades vad som hände då hon tryckte in power-knappen sa hon:
"Vilken power-knapp?"
21.Offices butiker har också fått kundbesök som ställt världen på sned.
En kund ringde och sa att en 5 1/4" floppy hade slutat att fungera. Han hade en del texter på den så han ville att supportpersonalen skulle göra ett försök att rädda filerna.
"Ja, visst ska vi göra ett försök," sa hon som tog emot samtalet. "Kom in med disken och lämna in den i kassan med ditt namn och telefonnummer så ska vi göra vårt bästa."
När de sen tog emot disken för att försöka fixa den så var namnlappen fasthäftad rakt genom disketten med häftklammer.
Och därmed var felsökningen avklarad.
22.Den första persondatorn på firman skall bytas ut. Den nya maskinen finns på plats med alla program inlästa. Flickorna har enligt instruktioner gjort säkerhetskopior på all information lagrad i den gamla persondatorn. Innan den gamla persondatorn skall flyttas slås hårddisken sönder för att information om företagets fakturering inte skall spridas i onödan.
Nu tar man fram disketterna med säkerhetskopiorna. För att gardera sig har man gjort dubbla exemplar. Alla disketterna är ordentligt numrerade och insatta i två pärmar. Samtliga disketter är hålslagna.
23.Det lilla företaget hade trassel med sin orderregistrering. Konsulten tyckte att de kunde skicka över en kopia av datadisketten så att han kunde försöka se vad som inte stämde.
Efter en halvtimme kom en sida på faxen. Det var en bild av diskettens framsida. På pappret fanns en handskriven hälsning: Disketten gick inte ner i faxen så vi körde den i kopieringsmaskinen först för att kunna faxa den.
24.En kund ringer till Compaqs supportavdelning och säger:
"Det ryker ur mitt kraftaggregat."
Teknikern: "Då måste du byta kraftaggregat."
Kunden: "Nej, jag behöver bara en drivrutin. Det har min kompis sagt, och han kan det här med datorer."
25.Teknikern försöker förklara för kunden att han måste byta den trasiga delen, men kunden ger sig inte. Till slut orkar inte teknikern längre och säger:
"Det finns ett hemligt kommando."
Kunden: "Jag visste det."
Teknikern: "Skriv bara Nosmoke.com så ska det lösa sig."
Kunden: "Det fungerar inte."
Teknikern: "Då måste du sakna den drivrutinen. Ring Microsoft så fixar de den till dig."
En timme senare ringer kunden upp igen och säger:
"Jag måste ha ett nytt kraftaggregat ändå."
Teknikern: "Varför då?"
Kunden: "Mitt kraftaggregat är inte kompatibelt med Nosmoke.com."
26.Kund: "Dessa disketter är så krångliga nuförtiden!"
Teknikern: "Vad menar ni?"
Kund: "Jo, först ska man ta ut dom ur asken, sen ska man bända bort metallfliken, plocka ut den lilla fjädern, ta bort dom båda plastdelarna och sedan klippa bort den bruna skydds plasten. Bara för att komma åt en enda liten diskett!!"
27.En man ringde till internetleverantören.
"När jag försöker att starta Netscape står det att modemet inte svarar och att jag ska kontrollera kablarna", utbrast han.
"Okej... Har du kontrollerat att alla kablarna på modemet sitter i ordentligt", svarade supporten.
"Det var det jag undrade", sa mannen. "Vad är ett modem?"
Mannen hade alltså beställt ett abonnemang utan att inse att han behövde ett modem också