Ett klagomål nådde Pontiacavdelningen på General Motors

"Detta är andra gången jag skriver till er, men jag klandrar er inte om ni inte svarar denna gången heller, då min historia låter lite underlig. Så här ligger det till: Vi har som tradition i vår familj att äta glass efter middagen varje kväll. Vilken sorts glass det är varierar dock, då vi efter maten röstar om vilken glass vi ska äta, varpå jag kör till affären och köper den. Jag har nyligen köpt en ny Pontiac och ända sedan dess så har mina turer till affären åsamkat lite problem. Ni förstår, om jag köper vaniljglass så vägrar bilen starta när jag kommer ut från affären. Om jag köper någon annan smak så startar bilen utan problem. Jag vill att ni ska veta att jag är helt allvarlig, hur konstig min historia än är: Vad är det för fel på min Pontiac som vägrar starta då jag köper vaniljglass, men startar utan problem då jag köper någon annan smak?"

Direktören för Pontiac var naturligtvis skeptisk då han läst brevet, men skickade ändå ut en tekniker för att undersöka saken. Teknikern blev överraskad då han åkte till ett fint bostadsområde och möttes i dörren av en framgångsrik och tydligen välutbildad man.

De hade kommit överens om att mötas just efter middagens slut, så att de två kunde sätta sig i Pontiacen och köra till affären. Vanilj hade röstats fram, vaniljglassen köptes och mycket riktigt vägrade bilen starta.

Teknikern återvände ytterligare tre kvällar. Första kvällen köpte mannen choklad. Bilen startade. Andra kvällen köpte han jordgubb. Bilen startade. Tredje kvällen köpte han vanilj. Bilen vägrade starta.

Eftersom teknikern var en logisk man, vägrade han tro att den här Pontiacen var allergisk mot vaniljglass, och ordnade så att de skulle fortsätta sina turer till affären tills han löst problemet. Han började även föra anteckningar: han skrev ner allsköns information, klockslag, vilken sorts bensin som användes, hur lång tid det tog att köra fram och tillbaka, etc.

Efter inte så lång tid hade han en liten ledtråd: Det gick mycket snabbare att köpa vaniljglassen än någon av de andra smakerna. Hur kom detta sig? Svaret låg i hur affären hade placerat sina produkter. Eftersom vanilj var den mest sålda glassmaken så hade det placerat frysen med den glassen betydligt närmare kassorna än frysen med de andra smakerna.

Frågan som teknikern nu skulle hitta svaret på var den varför bilen vägrade starta då det inte tog lika lång tid att köpa glassen. Då tid nu var problemet - och inte vaniljglassen - tog det inte lång tid innan teknikern hittade felet: Ånglåset. Det hände varenda kväll, men då mannen köpte någon annan smak än vanilj och därigenom tog längre tid på sig inne i affären hann ånglåset kylas ner tillräckligt för att bilen skulle kunna starta igen. Då mannen köpte vanilj hann inte motorn kylas av och var därför tillräckligt het för att ånglåset fortfarande skulle var aktivt.

Bakåt